SO15 Knutselen
Knutselactiviteit Winter
Duur Terrein / locatie / plaats
5 a 10 minuten
Binnen aan de knutseltafel
Aantal deelnemers + leeftijd Aantal spelleiders/begeleiders
3 a 4 per keer rond de 2 jaar
1
Ontwikkelings(deel)domeinen die hier gestimuleerd worden. Wees voldoende
gedetailleerd!
Fysieke ontwikkeling
Sensorische ontwikkeling: Ze ruiken verf, zien verschillende kleuren en raken verf
aan
Motorische ontwikkeling: ze stimuleren ze door fijn te moeten schilderen en
bewegen.
Cognitieve ontwikkeling
Taalontwikkeling: Ze volgen instructies op.
Ervaringsgebieden:
Communicatie en expressie: ze volgen instructies op
Verkennen van de wereld: ze voelen nieuwe texturen
Materiaal + verantwoordelijke
Blauw wit en oranje papier
Zwarte en witte verf
Lijmstift
Wiebeloogjes
Schets inrichting speldomein (kies de juiste opstelling uit de bijlage op SMS of
teken zelf mét legende)
Aan de knutseltafels in de garage
Wie zet wat op voorhand klaar? (Verduidelijk eventueel in je schets)
De bladeren en verf in een potje
Spelregels
We stoppen de verf niet in de mond
We zijn zorgvuldig
We komen niet aan andere hun werkje
Uitleg van de activiteit (inleiding – midden – slot)
Inleiding: De pinguin zijn sneeuw is weg gaan jullie helpen nieuwe sneeuw maken voor hem? Midden: Aan het verfen Slot: Dankjewel om de pinguin zo goed te helpen ik ga de tekeningen aan de knutseldraad hangen.
Wie doet wat tijdens de activiteit?
Ik begeleid de kinderen tijdens het schilderen en help de kindjes waar nodig.
Wie voert de nazorg uit?
Ik zelf