SO16 The way it goes
- Voorstelling werkpost
Mijn werkpost is de droomboom 2 in Gistel. Mijn uren zijn van 8 u tot 12 u in de middag. Meestal zijn we met 2 vaste werknemers en 2 stagairs waaronder ikzelf. Er zijn meestal 12 kinderen die onderverdeeld worden in 2 groepen. De baby's en de stappers.
- Mijn evolutie
Mijn stage was een leuke en leerzame ervaring. Over het algemeen ging het goed, en ik heb veel nieuwe dingen geleerd.
Mijn sterke punten kwamen goed naar voren. Ik leer snel, waardoor ik taken vlot oppakte. Ook ben ik sociaal en ga ik goed om met kinderen, wat zorgde voor een fijne sfeer. Mijn basishouding was professioneel en open, waardoor ik goed kon aansluiten bij de behoeften van de kinderen. Samenwerken met collega's ging ook goed. Ik luisterde naar hun aanwijzingen en hielp waar nodig.
Toch heb ik ook punten waar ik aan kan werken. Ik vond het soms moeilijk om zelf initiatief te nemen en vragen te stellen als iets niet duidelijk was. Ook lukte het niet altijd om alle kinderen evenveel bij activiteiten te betrekken. Hier wil ik in de toekomst beter in worden.
Tijdens de stage heb ik geleerd hoe belangrijk emotionele en educatieve ondersteuning is. Ik probeerde de kinderen op hun gemak te stellen en ze te helpen als ze ergens mee zaten. Ook hielp ik bij het begeleiden van activiteiten en uitleg geven, zodat ze er iets van leerden. Het dagverloop leerde ik steeds beter begrijpen en ik hielp mee om de structuur te bewaren.
Daarnaast nam ik vaak de verzorgende taken op mij. Dit vond ik niet alleen leuk om te doen, maar ik merkte ook dat ik er goed in was. Het gaf me voldoening om ervoor te zorgen dat alles netjes en verzorgd was voor de kinderen.
Mijn favoriete activiteiten waren de knutselmomenten. Ik ben creatief en vond het leuk om samen met de kinderen mooie dingen te maken.
Al met al was het een fijne stageperiode. Ik heb nieuwe dingen geleerd en weet nu beter waar ik nog in kan groeien. Ik kijk er met een goed gevoel op terug.
- Besluit: wat neem ik mee? Waar wil ik verder in groeien?
Ik wil graag werken aan zelf initiatief nemen en vragen durven stellen als iets niet duidelijk is. Ook lukte het niet altijd om alle kinderen evenveel bij activiteiten te betrekken niet omdat ik sommige kinderen minder graag heb maar omdat ik het moeilijk vind om mijn aandacht te verdelen.