SO2 Verkennen werkpost
Algemene opdracht omschrijving
Na je verkenningsgesprek vorige week, ga je morgen voor de eerste keer echt aan de slag op je werkpost.
Er gebeuren heel wat activiteiten op verschillende plaatsen op de werkpost.
Breng de verschillende ruimten en activiteiten in kaart. Dit zowel binnen als buiten de werkpost.
Tijdsduur
2 x 50 '
Opdrachtomschrijving
Hoe ga je te werk?
- Je somt alle ruimten binnen de werkpost op.
- Leg uit welke verschillende activiteiten er worden uitgevoerd.
- Je linkt deze activiteiten aan de stage-activiteitenlijst, je noteert deze voluit en met de afkorting.
- Je linkt er de kerntaken van de kinderbegeleider aan, je noteert het nummer en schrijft deze voluit uit.
- Je motiveert kort waarom je deze kerntaken kiest.
- Je werkt dit uit in een tabelvorm.( zie bijlage)
- Je post de uitgewerkte tabel in je blog.
- Je neemt per ruimte een foto en je verwerkt deze in je blog
Evaluatiecriteria
- Ingevulde tabel 'Verkennen van de werkpost'
- Post op blog :verkennen van de werkpost + foto's van de ruimten.
Benodigdheden
- Stage-activiteitenlijst ( zie stagemap)
- Smartphone
Ruimten op de werkpost
Activiteiten
Link met de stage-activiteitenlijst
Link met de kerntaken van de kinderbegeleider
+ motivatie
Keuken
Bereiden eten voor de baby's (melk en papjes) en voor de peuters ( fruit, boterham en patatjes.
DV2 je organiseert en begeleid eetmomenten
13 bereid baby- en peutermaaltijden, organiseert en begeleidt eetmomenten.
Speelruimte
Hier is er voor alle kinderen iets te doen er is speelgoed voor alle leeftijden er is vrij spel, begeleid spel, voorlees momenten en activiteiten.
ED1 Je beidt activiteiten en een gevarieerde vrije tijd aan op maat van kinderen met inbegrip van het inrichten van de stimulerende, veilige en hygienische speelleeromgeving. Hierbij hou je rekening met de taalontwikkeling van het kind.
4 je ondersteund het kind bij al zijn activiteiten
Eetruimte 1 jaar+
Eetruimte van de oudere kindjes ( vanaf eten met brokjes) hier zitten de kinderen die al zelfstandig kunnen eten aan een lage ronde tafel en de kinderen die nog hulp nodig hebben aan een hoge eetstoel.
DV2 je organiseert en begeleid eetmomenten
13 bereid baby- en peutermaaltijden, organiseert en begeleidt eetmomenten.
Verzorgingsruimte
Hier worden de verzorgende taken toegediend zoals: verversen, neus proper maken, eventuele koorts nemen en medicatie toedienen
VT3 Je voert verzorgende taken bij de kinderen uit.
15 je verzorgd de kinderen in functie van hun behoeften
Slaapzaal
Hier slapen alle kindjes.
DV3 Je organiseert rust en bewegingsmomenten.
14 Je organiseert rust en bewegingsmomenten
Tuin
De tuin vol met groter speelgoed waar de kinderen volop kunnen ontdekken en ravotten.
ED3 Je stimuleert de ondernemingszin van het kind bv zelfstandigheid stimuleren en ondersteunen.
3 stimuleert elke baby/peuter in zijn ontwikkeling, gaat uit van zijn talenten en ondernemingszin.
Eetruimte baby's
Eetruimte voor baby's waar ze rustig hun flesje of papje kunnen krijgen.
DV2 je organiseert en begeleid eetmomenten
13 bereid baby- en peutermaaltijden, organiseert en begeleidt eetmomenten.
Fotos:
Eetruimte
Peuters:
Eetruimte baby's:
Verzorgingsruimte:
Keuken:
Tuin:
Speelruimte: