SO9A observeren fruit
Observatielijst "de fruitmaaltijd"
Leeftijd van het kind/kinderen
6 maanden – 2,5 jaar
Maaltijd (vink aan)
- 4 -uurtje/fruitpap
- 10-uurtje
De maaltijd werd: (vink aan)
- Ter plaatse bereid
- Aangeleverd door een traiteur
- Meegeven door de ouders
Hoe wordt de maaltijd bewaard?
- Koud bewaard; temperatuur 4°C
- Warm bewaard; temperatuur ______°C
Samenstelling fruitmaaltijd
BKO
Welke fruitsoorten worden door de opvang aangeboden?
Welke fruitsoorten worden eventueel meegebracht door de kinderen?
Waardoor kan dit aanbod beïnvloed worden?
KDV
Welke soorten fruit worden aangeboden op je stageplaats?
Banaan en appel is het meest standaard fruit maar bijna al het fruit dat in de supermarkt te vinden is wordt aangeboden.
Waardoor kan dit aanbod beïnvloed worden?
Door het seizoen, in de zomer is er watermeloen en in de herfst mandarijn.
Worden er nog dingen toegevoegd aan de fruitpap?
Soms worden er babykoekjes toegevoegd aan de fruitpap
Waarom wordt dit gedaan?
Als het fruitpap gemaakt wordt met watermeloen is de fruitpap te loperig en als er dan een koekje aan wordt toegevoegd is die loperiger.
Geef een kort overzicht van wat welke leeftijd precies krijgt.
Maak zeker gebruik van volgende bron:
https://www.kindengezin.be/nl/thema/voeding/vaste-voeding
Doe dit tot aan de leeftijd dat de peuter naar de peuterklas gaat.
Bv.
- 0 tot ongeveer 4 maand: uitsluitend melkvoeding
- vanaf 8 maanden: stukje brood of wegsmeltend voedsel
- vanaf 12 maanden: Je kind mag nog meer soortengroenten en fruiten ook gebakken vlees of vis eten. Hij mag nu bijna alles eten, maar een evenwichtige en gevarieerde voeding blijft erg belangrijk.
- vanaf 18 maanden: Vanaf 18 maanden kan je kindje geleidelijk aanhetzelfde als de rest het gezin mee-eten.
BKO + KDV
Wat krijgt de baby/peuter/kleuter/lager schoolkind van drank aangeboden?
water – frisdrank – gesuikerde melkdrank - gesuikerd fruitsap - fruitdrank
Persoonlijke hygiëne werd toegepast
Handen wassen - haar opgebonden
Hoeveelheid fruit (lepels, stuks, gram)
Elk kind krijgt een aangepaste hoeveelheid die past en voldoende is voor het kind.
Opstelling van de kinderen
Omschrijf of schets
In de ene helft van de eetruimte staan hoge stoelen voor de jongere kinderen die nog niet zelfstandig kunnen eten. In de andere helft van de kamer staan 2 kindertafels waar de kinderen die wel al zelfstandig kunnen eten.
Omschrijf de communicatie van de begeleider met het kind/groep kinderen
Wat doet de kinderbegeleider om eten van het fruit / groenten aan te moedigen?
Vragen of het lekker is, of het lukt, flink eten he …, wil je nog een stukje,…
Gebruik van materialen om de maaltijd te geven (omcirkel)
Eet met de hand – koffielepel - eetlepel– kommetje- slabbetje- vork- ergonomisch bestek
Glas - beker
Techniek lepelvoeding: omschrijf
De lepeltjes zitten altijd aan de rechter kant van het potje omdat de kinderen rechtshandig gestimuleerd worden. Voor de rest mogen de kinderen zelf bepalen hoe ze netjes eten.
Het kind wordt aangemoedigd om zelfstandig te eten?
Ja/Neen (omcirkel)
Verduidelijk
Vanaf dat de kinderen een teken geven dat ze zelfstandig willen eten mogen ze dit proberen.
Eettempo
(Krijgt het kind de mogelijkheid om in eigen tempo te eten)
Motiveer
Ja/Neen
Motiveer:
Elk kind mag op eigen tempo eten tot ze klaar zijn maar ze moeten wel allemaal aan tafel blijven tot iedereen klaar is.
Wat gebeurt er met de etensresten?
Die worden bijgehouden in de frigo en op het einde van de maand is er restjes dag en eten alle kinderen de restjes op.
Hoe verloopt de nazorg? Omschrijf.
De tafels en stoelen worden afgekuist en aan de kant gezet, de grond wordt geveegd en gedweild.
Reflectie
- Wat verliep er goed bij het observeren?
Een volledige observatie uitvoeren en vragen stellen over het eten aan de stagementor.
- Wat verliep er minder goed?
Ik kon met niet focussen op alle kindjes tegelijk
- Hoe zou je dit kunnen aanpakken?
Op voorhand nadenken hoe ik het best hee de groep observeer of welke kinderen ik specifiek ga observeren.