SO9B Observeren maaltijd

Observatielijst "middagmaal in de KO"

Leeftijd van het kind/kinderen

Maaltijd (vink aan)

  • Middagmaal
  • BKO
  • KDV

De maaltijd werd: (vink aan)

  • Ter plaatse bereid
  • Aangeleverd door een traiteur
  • Meegeven door de ouders

Hoe wordt de maaltijd bewaard?

  • Koud bewaard; temperatuur ______ °C

  • Warm bewaard; temperatuur klaar om te eten°C

Samenstelling maaltijd

Koolhydraten:

Brood–deegwaren–rijst(wit/volkoren)-aardappelen

Eiwitrijk product: Vlees – kip – vis – ei -

Vervangproduct – beleg: _______

Groente: knolselder

Seizoensgebonden: JA/NEEN

(zoek op in de groentekalender, na observatie)

Vetstof: boter–olie–margarine–mayonaise–geen

Fruit: peer en pruim

Seizoensgebonden: JA/ NEEN

(zoek op in de fruitkalender, na observatie)

Drank: water – frisdrank – gesuikerde melkdrank - gesuikerd fruitsap - fruitdrank

Persoonlijke hygiëne werd toegepast

handen wassen - haar opgebonden

Hoeveelheid middagmaal (lepels, stuks, gram)

Tot de rand van het potje.

Opstelling van de kinderen

Omschrijf of schets

In de ene helft van de eetruimte staan hoge stoelen voor de jongere kinderen die nog niet zelfstandig kunnen eten. In de andere helft van de kamer staan 2 kindertafels waar de kinderen die wel al zelfstandig kunnen eten.

Omschrijf de communicatie van de begeleider met het kind/groep kinderen

Wat doet de kinderbegeleider om eten van groenten/middagmaal aan te moedigen?

Wat doet de kinderbegeleider om eten van het fruit / groenten aan te moedigen?

Vragen of het lekker is, of het lukt, flink eten he …, wil je nog een stukje,…

Gebruik van materialen om de maaltijd te geven (omcirkel)

Eet met de hand – koffielepel - eetlepel– kommetje- slabbetje- vork- ergonomisch bestek

Glas - beker

Techniek lepelvoeding:

Omschrijf

De lepeltjes zitten altijd aan de rechter kant van het potje omdat de kinderen rechtshandig gestimuleerd worden. Voor de rest mogen de kinderen zelf bepalen hoe ze netjes eten.

Het kind wordt aangemoedigd om zelfstandig te eten?

Ja/Neen (omcirkel)

Verduidelijk

Vanaf dat de kinderen een teken geven dat ze zelfstandig willen eten mogen ze dit proberen.

Eettempo

(Krijgt het kind de mogelijkheid om in eigen tempo te eten)

Motiveer

Ja/Neen

Motiveer:

Elk kind mag op eigen tempo eten tot ze klaar zijn maar ze moeten wel allemaal aan tafel blijven tot iedereen klaar is.

Wat gebeurt er met de etensresten?

Die worden bijgehouden in de frigo en op het einde van de maand is er restjes dag en eten alle kinderen de restjes op.

Hoe verloopt de nazorg?

Omschrijf

De tafels en stoelen worden afgekuist en aan de kant gezet, de grond wordt geveegd en gedweild.

Reflectie

  • Wat verliep er goed bij het observeren?

Een volledige observatie uitvoeren en vragen stellen over het eten aan de stagementor.

  • Wat verliep er minder goed?

Ik kon met niet focussen op alle kindjes tegelijk

  • Hoe zou je dit kunnen aanpakken?
  • Op voorhand nadenken hoe ik het best hee de groep observeer of welke kinderen ik specifiek ga observeren.
©2024 GELUKKIG KIND. Krijn Taconiskade 346, 1087 Amsterdam
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin