SO9B Observeren maaltijd
Observatielijst "middagmaal in de KO"
Leeftijd van het kind/kinderen
Maaltijd (vink aan)
- Middagmaal
- BKO
- KDV
De maaltijd werd: (vink aan)
- Ter plaatse bereid
- Aangeleverd door een traiteur
- Meegeven door de ouders
Hoe wordt de maaltijd bewaard?
- Koud bewaard; temperatuur ______ °C
- Warm bewaard; temperatuur klaar om te eten°C
Samenstelling maaltijd
Koolhydraten:
Brood–deegwaren–rijst(wit/volkoren)-aardappelen
Eiwitrijk product: Vlees – kip – vis – ei -
Vervangproduct – beleg: _______
Groente: knolselder
Seizoensgebonden: JA/NEEN
(zoek op in de groentekalender, na observatie)
Vetstof: boter–olie–margarine–mayonaise–geen
Fruit: peer en pruim
Seizoensgebonden: JA/ NEEN
(zoek op in de fruitkalender, na observatie)
Drank: water – frisdrank – gesuikerde melkdrank - gesuikerd fruitsap - fruitdrank
Persoonlijke hygiëne werd toegepast
handen wassen - haar opgebonden
Hoeveelheid middagmaal (lepels, stuks, gram)
Tot de rand van het potje.
Opstelling van de kinderen
Omschrijf of schets
In de ene helft van de eetruimte staan hoge stoelen voor de jongere kinderen die nog niet zelfstandig kunnen eten. In de andere helft van de kamer staan 2 kindertafels waar de kinderen die wel al zelfstandig kunnen eten.
Omschrijf de communicatie van de begeleider met het kind/groep kinderen
Wat doet de kinderbegeleider om eten van groenten/middagmaal aan te moedigen?
Wat doet de kinderbegeleider om eten van het fruit / groenten aan te moedigen?
Vragen of het lekker is, of het lukt, flink eten he …, wil je nog een stukje,…
Gebruik van materialen om de maaltijd te geven (omcirkel)
Eet met de hand – koffielepel - eetlepel– kommetje- slabbetje- vork- ergonomisch bestek
Glas - beker
Techniek lepelvoeding:
Omschrijf
De lepeltjes zitten altijd aan de rechter kant van het potje omdat de kinderen rechtshandig gestimuleerd worden. Voor de rest mogen de kinderen zelf bepalen hoe ze netjes eten.
Het kind wordt aangemoedigd om zelfstandig te eten?
Ja/Neen (omcirkel)
Verduidelijk
Vanaf dat de kinderen een teken geven dat ze zelfstandig willen eten mogen ze dit proberen.
Eettempo
(Krijgt het kind de mogelijkheid om in eigen tempo te eten)
Motiveer
Ja/Neen
Motiveer:
Elk kind mag op eigen tempo eten tot ze klaar zijn maar ze moeten wel allemaal aan tafel blijven tot iedereen klaar is.
Wat gebeurt er met de etensresten?
Die worden bijgehouden in de frigo en op het einde van de maand is er restjes dag en eten alle kinderen de restjes op.
Hoe verloopt de nazorg?
Omschrijf
De tafels en stoelen worden afgekuist en aan de kant gezet, de grond wordt geveegd en gedweild.
Reflectie
- Wat verliep er goed bij het observeren?
Een volledige observatie uitvoeren en vragen stellen over het eten aan de stagementor.
- Wat verliep er minder goed?
Ik kon met niet focussen op alle kindjes tegelijk
- Hoe zou je dit kunnen aanpakken?
- Op voorhand nadenken hoe ik het best hee de groep observeer of welke kinderen ik specifiek ga observeren.